ENTERTAINMENT

Echt entertainment, dat is volle bak emotie en beleving. Volledig ondergedompeld in de magie van een pakkend verhaal. Met een sterk licht- en geluidssysteem ben je al een heel eind op weg. Maar een verhaal kan je enkel vertellen als de luisteraar je woorden ook daadwerkelijk verstaat. Een indrukwekkend staaltje sound design maakt vooral indruk als de luisteraar zich midden in de actie waant. In een niet-aangepaste akoestiek is alles helaas een soep. En alles luider zetten zal hier helaas niet baten.

Wat zei je?

Spraakverstaanbaarheid is onontbeerlijk. Wie het gesprek niet kan volgen haakt af en zal zich nooit betrokken voelen. De nood aan ‘begrijpen’ is zo groot dat we als soort erg krachtige mechanismen hebben ontwikkeld om, zelfs in de meest chaotische omstandigheden, communicatie mogelijk te maken. Dit werkt echter alleen maar zolang we de spreker in de ogen kunnen kijken, zijn mondbewegingen kunnen zien, voldoende detail krijgen over zijn/haar lichaamstaal, we dezelfde moedertaal spreken, enz. enz.

In zalen die meer dan een tiental stoelen groot zijn vallen veel van deze secundaire hulpbronnen volledig in het water. De spreker staat bijvoorbeeld veraf, of is op voorhand opgenomen en niet eens fysiek aanwezig. De mond wordt misschien bedekt door een microfoon of mondkapje. Lichaamstaal wordt verduisterd door rook en theaterlicht. In de moderne entertainment locaties kunnen we vaak louter en alleen rekenen op onze oren om te weten wat er gezegd wordt. Met een paar slimme akoestische ingrepen kan je hier een groot verschil maken.

Komt het geluid van links, rechts, voor, achter, boven of onder mij?

3-dimensionaal geluid heeft de laatste jaren een enorme opmars gekend. ‘Immersive Sound’ en ‘Ambisonics’ zijn de buzzwords van het moment. Via wisselende hoeveelheden luidsprekers wordt de luisteraar van zowat alle kanten bestookt met geluiden die allemaal samen een geloofwaardige (of ongelooflijke) realiteit creëren. Het vermogen van de luisteraar om te detecteren uit welke richting een geluid komt is hierin de absoluut doorslaggevende factor.
Systemen zoals L’Acoustics L-ISA of Dobly Atmos Cinema Sound rekenen erop dat de akoestiek van de zaal voldoende onder controle is zodat er überhauptvan richtingshoren sprake kan zijn. Ruimtes met een algemeen overschot aan galm of zeer opvallende individuele reflecties zijn a priori onbruikbaar voor de toekomst. De nodige ingrepen zijn gelukkig vaak eenvoudig in concept en zeer haalbaar in uitvoering.

Verover het hart van artiest én publiek

Je hoeft geen Sportpaleis of Vorst Nationaal te zijn. Met de kracht van akoestiek wordt jouw locatie een tempel van beleving.